The Zookeeper’s Wife – Azyl

W sobotę obejrzeliśmy kolejny film w ramach naszej rozpusty. Mimo, ze nie przekroczyliśmy sztuk dziesięciu, już straciłam rachubę. Dobrze, że wszystkie notuję.

źródło: theplaylist.net

Film dostał od nas 6 punktów na 10 i tym razem to ja byłam tym bardziej surowym sędzią. Bo chociaż temat filmu jest ważny, to przykre, że filmu o Polakach nie robili Polacy. Razem z M. byliśmy w kinie na wersji z napisami, dubbingi do mnie nie przemawiają. Nie wiem jednak czy w tym przypadku nie byłby lepszym rozwiązaniem. Przede wszystkim dlatego, że angielski jest przez aktorów celowo kaleczony. Ten dziwny spolszczony akcent. Nie rozumiem tego, skoro film robiony jest przez Amerykanów, to niech do końca taki będzie, a nie słyszymy jakieś dziwne dźwięki… Z drugiej strony, może jakbyśmy poszli na wersję dubbingowaną, obraz wydałby nam się bardziej polski.

W kilku słowach o fabule

Azyl czy w oryginalnej wersji językowej The Zookeeper’s Wife to opowieść o opiekunach warszawskiego zoo Janie i Antoninie Żabińskich, którzy w czasie II wojny światowej uratowali kilkaset Żydów i Polaków. Film inspirowany jest prawdziwymi wydarzeniami, co również oznacza, że pewne fakty, również historyczne, mogły zostać zniekształcone.

Jessica, Johan i Daniel

Szczerze mówiąc aktorstwo tu nie istnieje. Wiem, to ostra ocena, ale dawno nie widziałam tak flegmatycznych, pozbawionych charyzmy postaci. Gra małżeństwa Żabińskich, nasuwa mi porównanie do braci Mroczków z M jak miłość. Drewno, drewno, drewno. Jessica Chastain wypowiada swoje kwestie jakby nic od długiego czasu nie jadła, jakby nie było w niej woli życia, a przecież nie jest złą aktorką. Przecież ratuje w filmie ludzkie życie, powinna mieć siłę, skoro miała odwagę na tak heroiczny czyn. W Marsjaninie czy Interstellar zrobiła na mnie pozytywne wrażenie. Johan Heldenbergh, filmowy Jan Żabiński – serio, był tam ktoś taki? Na tle nudnych jak flaki z olejem postaci, najlepiej wypada Daniel Brühl. Tu są emocje, tu jest profesjonalizm… Tu jest w końcu gra aktorska.

Żydzi, Niemcy i Żabińscy

W pewnym momencie filmu dochodzi się do dziwnego przekonania. Otóż są Żydzi i Niemcy, i Żabińscy. A gdzie reszta, chociażby, Warszawiaków? Nawet jeśli produkcja jest o opiekunach warszawskiego zoo, to przecież nie tylko oni mieszkali w stolicy, nie tylko oni pomagali Żydom. Po tym filmie możesz mieć nieco inne zdanie.

Reklama i PR

Azyl to dobra reklama dla Polski i dla warszawskiego zoo. Wierzę, że po dwóch latach planowania wycieczki, w tym roku w końcu je odwiedzę. I pewnie odbiór tej wizyty może być trochę inny, niż przed seansem.

Swoją drogą ciekawe czy wzrosną w tym roku przychody stołecznego zoo?

Wpadki

Z reguły nie udaje mi się dostrzec niedociągnięć w filmach. Wyjątkowo na tym seansie kilka znalazłam. Co prawda już na końcówce, ale jednak się udało. Okazało się, że syn Państwa Żabińskich przestał rosnąć i dojrzewać (mimo, iż był nastolatkiem), natomiast malutka córeczka, pierw kilkumiesięczna, pojawia się w pewnym momencie jako dwulatka. Coś chyba nie zagrało.

Poza tym film kręcono w czeskiej Pradze, a jedyną polską aktorką jaka pojawiła się w obsadzie jest Magdalena Lamparska. Słyszałam tłumaczenia dlaczego Czechy, a nie Polska. Ale czy w dobie komputeryzacji, rozwiniętych technik graficznych, zaawansowanego matte paintingu i compositingu, nie można było nakręcić filmu w Polsce? Szerokich kadrów, w których widać miejski krajobraz lat 40. jest jak na lekarstwo, więc pytam ponownie, dlaczego nie nakręcono filmu w Warszawie? Być może są inne powody, być może natury politycznej, nie są one mi jednak znane. Innych wyjaśnień nie znalazłam.

——————————————————————————————————————————————————-

P.S. Przypominam, że znajdziecie mnie tu i tu. Zapraszam Robaczki!

7 thoughts on “The Zookeeper’s Wife – Azyl

Skomentuj

