Kulturalna marka

kulturalna_marka_artystyczna_webKulturalna marka, czyli rzecz o identyfikacji wizualnej instytucji kultury. Na to pojęcie składają się: logo, kolorystyka, kroje pism, wygląd produktów, opakowań, wystrój wnętrz oraz szata graficzna materiałów promocyjnych, w tym ulotek, plakatów czy stron internetowych.

W zeszłym roku byłam na Drugiej Ogólnopolskiej Wystawie Znaków Graficznych. Jakiś czas temu mogliście przeczytać relację z tej wizyty. Uczestniczyłam wówczas w specjalnym wykładzie przygotowanym specjalnie dla pracowników instytucji kultury. I w czasie tejże pogadanki olśniło mnie i wpadł mi do głowy pomysł na wpis. I ten pomysł tam siedział i ewoluował. Nie chciał się zmaterializować aż do teraz…

Pomyślałam, że poużalam się trochę nad opieką graficzną w kulturze. Domy i ośrodki kultury, teatry, muzea i galerie. Jak trzy ostatnie wizualnie radzą sobie całkiem nieźle, tak te pierwsze… No cóż. Strony internetowe, logotypy, plakaty pozostawiają wiele do życzenia. Niedawno dobrą zmianę rozpoczęło Bemowskie Centrum Kultury. Nowa nazwa, nowa domena, nowe logo, strona… Za tę oprawę graficzną odpowiedzialne było Vivid Studio z Krakowa.

kulturalna_marka_artystycznastara strona vs. nowa realizacja

Oby był to dopiero początek. Liczę, że teraz przyszedł czas na kolejne ośrodki.

Wiem, takie odświeżenie wizerunku nie kosztuje mało. Wiem też, że instytucje kultury nierzadko narzekają na braki w funduszach. Ale to jest dokładnie taka sama sytuacja, jak na rynku komercyjnym. Reklama i marketing! Nie inwestujesz – nie zyskujesz.

Wiem też, że owszem ośrodki kultury będą istnieć tak czy siak. Są przecież dotacje urzędowe, ministerialne czy unijne. Ale dlaczego, przy okazji swoich sztandarowych celów, jakimi są szerzenie i propagowanie działań kulturalnych, nie miałyby cieszyć oka, a tym samym dbać o słuszne poczucie estetyki wśród swoich widzów. W tej chwili zdecydowana większość wywołuje u mnie ciarki (i nie są to ciarki z ekscytacji).

Poza tym powstaje coraz więcej prywatnych miejsc zajmujących się szeroko pojętym wychowaniem kulturalnym. W związku z czym konkurencja rośnie. Jeśli chcemy przyciągnąć widza/klienta musimy go uszanować. A żeby go szanować pozwólmy mu uczyć się dobrych wzorców. Bo niestety jest tak: jeśli 10 tysięcy razy napatrzymy się na brzydki design, to taki będziemy powielać. Uznamy za właściwy i atrakcyjny…

Tak naprawdę wpis ten powinnam zacząć od Muzeum Warszawy. Bo to ta instytucja już w 2014 r. wprowadziła nową identyfikację wartą omówienia. Rok później nowa wizualna otoczka doczekała się nagrody w konkursie Dobry Wzór organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Ania Światłowska, autorka wizerunku spisała się na medal.

Strona www jest przejrzysta i dopasowuje się do ekranu urządzenia, z którego korzystamy. Łatwo znaleźć tam potrzebne informacje. Na dodatkową uwagę zasługuje również strona Biuletynu Informacji Publicznej. Różni się od tych topornych i nieużytecznych. Nierzadko bywa, że na BIPie trudno znaleźć jakąkolwiek informację. Tu jest zgoła inaczej. Ze świecą szukać drugiej takiej.

muzeumwarszawy_pl_biuletyn-informacji-publicznejBiuletyn Informacji Publicznej Muzeum Warszawy

Wiecie co, to chyba tyle na początek. Im bardziej zgłębiam temat, tym bardziej przekonuję się, że jest on wart uwagi i trzeba go kontynuować, ale ogrom informacji jak na pierwszy raz może przytłoczyć. Materiału jest mnóstwo. Trzeba tylko siąść i wyłuskać perełki i groch.

Advertisements

2 thoughts on “Kulturalna marka

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s