Relacja z wizyty w Muzeum Narodowym

Ostatni tydzień wspaniałej wystawy.

Choć do Muzeum Narodowego daleko nie mam, bo ledwie 10 minut tramwajem, to ciągle coś w weekendy wypadało i dojechać tam nie mogłam. Aż w końcu się udało!

pasteleźródło: Muzeum Narodowe

Niedziela, 24. stycznia, to mój dzień triumfu. Razem z M. dojechaliśmy na wystawę Mistrzowie pastelu. Duże było nasze zdziwienie, gdy w kolejce do szatni musieliśmy czekać z 15 minut. Wszystko odbywało się na zasadzie wymiany: ktoś odbierał kurtkę, zwalniał numerek, wówczas kolejna osoba oddawała swoją narzutę. Gdy już pozbyliśmy się tych zimowych, ciężkich palt, udaliśmy się na wystawę.

wyczolkowskiźródło: Muzeum Narodowe

Ach, co to była za wystawa. Cudowna! Już zapomniałam, jak bardzo lubiłam kiedyś suchy pastel. Jak fajnie się nim malowało. Jak przyjemnie miesza się kolory. Tylko to obsypywanie. Bo fakt, to dość brudna technika.

Wracając do wystawy. Wiedziałam, że znajdę tam prace Wyspiańskiego. Jednak akurat te, nigdy mi się nie podobały. Na pewno panu Stanisławowi nie można odmówić talentu. Ja bym tak nie namalowała. Ale wierzcie mi, na wystawie są prace piękniejsze. Było bowiem kilka takich, które zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Co dziwne, były to pejzaże, za którymi z reguły nie przepadam. Nie lubię tej ulotności chwili, tej delikatności… Ale tu zaparło mi dech, głównie z powodu nieba. Sposób w jaki je uchwycono jest niebywale prawdziwy. Ma się wrażenie, jakby widok był na żywo. Jakbyśmy stali w tej przestrzeni. Byli tam, gdzie artysta i widzieli dokładnie te same chmury, tę samą wodę i te same trawy.

jozef-janowski-landscape-with-a-rainbow-1901źródło: artdone.wordpress.com

20160124_132411_HDRzdjęcie własne

Jeśli jeszcze nie widzieliście tej wystawy, a macie okazję, i zastanawiacie się czy wybrać wizytę w MN, czy festiwal pizzy, wybierzcie kapkę kultury. Obejrzenie tych 250 prac nie zajmie aż tak dużo czasu, a naprawdę warto. Bo czasem trzeba przedłożyć potrzeby ducha nad potrzeby żołądka.

czekoladziarkaźródło: Muzeum Narodowe

Skomentuj

